«ای فلک، حیف از حسین...ای فلک، حیف از حسین». دسته کفن پوشان اهالی خانوک در استان کرمان در ماه محرم یکی از آیین‌های کهن را با مداحی «ای فلک، حیف از حسین» برگزار می‌کنند.

ماه محرم

به گزارش همشهری آنلاین، دسته‌های کفن‌پوش که دور مداح به صورت حلقه‌های متوالی جمع شده و سینه‌زنی می‌کنند، با نوای محزون فضای دهه نخست ماه محرم را در خانوک را تداعی می‌کند. دسته‌های کفن‌پوش شهر خانوک در میان مردم کرمان جایگاه ویژه‌ای دارد. آیین خاص کفن‌پوشان و نوحه‌خوانی سنتی اهالی خانوک ریشه‌ای کهن در استان کرمان دارد و قدمت آن به 3 قرن پیش می‌رسد.

دسته عزاداری کفن‌پوشان خانوک که در روز دوم محرم در برنامه تلویزیونی حسینه معلی حضور پیدا کرده بودند، حال و هوای ویژه‌ای را به این برنامه ارائه کردند. آن‌ها با اجرای برنامه حاضران را به غمی فرو بردند که گویی در صلات ظهر عاشورا قرار دارند.

قدمت خانوک

کفن‌پوش شدن یکی از مراسم‌های خاص اهالی کرمان است که در ماه محرم به ویژه در روز عاشورا آن را انجام می‌دهند. شهر خانوک در بخش مرکزی شهرستان زرند قرار دارد. شهر خانوک با آب و هوای سردسیری در جنوب شهرستان زرند قرار دارد و فاصله آن تا مرکز استان ۶۰ کیلومتر است. با توجه به سنگ‌های قبوری که رو به بیت‌المقدس در شهر خانوک یافت می‌شود، گفته می‌شود قدمت تاریخی این شهر به قبل از اسلام بازمی‌گردد. همچنین برخی از بقایا و آثار ساختمان‌های قدیمی مانند تکیه‌ها و مسجد جامع شهر و… نشان‌دهنده قدمت بلند تاریخی این شهر است. در برخی منابع تاریخی اینچنین آمده است وجود قبرستان‌های قدیمی که به قبرستانهای (گبری) معروف است وکشف سنگ نوشته‌های قدیمی، موید قدمت تاریخی خانوک است و حتی بر اساس نبشته‌های بعضی از سنگ‌ها که نشانگر عمران و آبادانی شهر بوده، قدمت خانوک را به قبل از اسلام می‌رساند.

کد خبر 865905
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha